torsdag 22 december 2011

Tidiga julklappar

- Jag ska bara gå iväg och köpa tidningen, säger jag och ler pillemariskt och försvinner iväg en stund. När jag knackar på dörren och han öppnar står jag där i tomteluva och under kappan finns de sötaste underkläderna i rött o vitt och på fötterna sitter röda höga klackar. Han ler och släpper in mig och bjuder tomten på bubblande sött vitt vin. Sen byter vi julklappar och han får öppna en efter en och blir glad över den specialbeställda whiskyn som numera pryder hans namn och en personlig hälsning från mig på etiketten på baksidan. Själv får jag de sötaste underkläderna i fint paket och silkespapper. Det är den finaste julklapp jag kan få att få vara där med honom och somna honom nära och precis som vi alltid gör ställer vi klockan på tidigt för att börja dagen med att älska. Jag önskar jag fick börja alla dagar så i resten av mitt liv. Vi skiljs åt på stationen där han pussar mig hejdå och jag åker söderut för att fira julen med familjen.

Mamma med familj har flyttat och det är som att komma in i en inredningstidning med julreportage. Så underbart fint de har och jag känner mig hemma direkt bland alla de gamla fina möblerna, det höga taket och de svartmålade trägolven. Ett hem jag mer än gärna skulle vilja ha och längtar tillbaka till min egen gamla sekelskiftslägenhet jag en gång bodde i med kakelugnar och ett stort gammalt Carl Larssonskök.

Nu ska jag njuta av min gamla hemstad och har jag tur får jag träffa en del gamla vänner också som jag inte sett på många år. Men mest är jag bara glad åt att få vara hemma med familjen igen.

Fast jag saknar honom redan...

Inga kommentarer: