tisdag 13 december 2011

Den som har följt mig ett tag och läst min andra blogg vet hur mycket mina bilder till mina inlägg betyder och att det ofta finns bilder med kloka texter på. Det ni däremot kanske inte vet är att jag lägger ner enormt mycket tid på att hitta den rätta bilden till ett inlägg och att jag även har en hel bildbank som jag hela tiden fyller på om jag finner en bild som tilltalar mig. Men jag nöjer mig sällan med bilden som den är utan redigerar och ändra oftast ursprungsbilden och det gäller även bilderna med text på. Ibland hittar jag färdiga bilder med text men lika ofta gör jag egna precis som den ovan.

På Pettiwomanbloggen var det alltid svartvita bilder och ibland med inslag av rött för jag är en petig estet när det gäller färgerna. Här inne är det samma sak och det krävs mera pill för att få bilderna att stämma överens med färgen på bloggen. I vilket fall kan jag säga att det är timmar bakom mina bilder och för mig har de alltid utgjort halva min blogg. Jag äger inte rätten till bilderna eftersom jag själv lånar de på nätet och egentligen ska man ange källan vilket få bloggare som lånar bilder gör. Alla kan hitta de bilder jag använder men när de hamnar på min blogg ser de sällan ut som de gjorde i orginalskick. Därför är det ganska lätt för mig att se om någon har "lånat" bilden eller texten från min blogg. Det borde ju förstås vara smickrande men det gör mig mest ledsen eftersom jag lägger ner så mycket tid på både bilderna och de där texterna. Frågar man är det ju helt okej men jag har råkat "hitta" mina alster på flera bloggar och ingen har varken frågat eller skrivit att det är mina texter. Bilderna kan jag egentligen inte säga något om även om jag lagt ner tid på att redigera de eftersom det finns en fotograf som äger rätten till bilden.

Så... antingen gör man som jag och finkammar nätet på bilder och lägger ner lika mycket tid som jag på att fixa och trixa. Eller så snor man en på min blogg men kanske talar om det eller skriver eller länkar till mig. Det vore ju snällt tycker jag. Och det spelar ingen roll om man är storbloggare och lite halvkänd och heter Alabama för jag ser direkt vilka bilder som kommer från min blogg. Just i det fallet var det lite kul för hon använde en av mina bilder jag haft till ett inlägg om urinvägsinfektion till ett inlägg hos henne om samma sak. Troligtvis hade hon googlat och hamnat på min gamla blogg och tjoff, där var en passande bild. Som sagt, jag kan egentligen inte säga något men det känns ändå lite trist när jag lägger ner så enormt mycket tid på just mina texter och bilder.

Så... nu får jag säkert skäll :o)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fast nu är du ju lite ute o cyklar tycker jag. Varför ska andra ange dig som bildkälla, när du aldrig gör det fastän du använder andras bilder? Du vet ju inte hur mycket tid som de har lagt på de bilder du tar o andra vet inget om hur mycket tid du lägger på att göra om (andras) bilder. Du får börja tala om vart du tar bilderna och tala om att du redigerat dem isf. Om du ska kunna klaga på att andra tar "dina" bilder.

Så tycker iallafall jag :)

/Jennie

Pettiwoman sa...

Precis som jag skrev så kan jag egentligen inte säga något när det gäller bilderna utan mer när det gäller texterna. Och det var inte ett direkt klagande utan en förklaring hur jag känner. Och rätt att känna har jag allt :-)

Karin sa...

"Lånar" bilder finns inte. Det är förbjudet om det inte är bilder som kommer från bildbank med fri nedladdning. Att hänvisa till källa är heller inte rätt. Antingen har du tillstånd att använda bilden eller också har du inte det. :)

Upphovsrättslagen, du vet?

Pettiwoman sa...

Ja precis så är det :o)
Helt riktigt...