torsdag 3 januari 2013

Jag och PIPPI


Har funderat ett tag på det här. Med att vara jag. Eller hur jag skulle vilja vara. Hur det är att känna att jag inte riktigt längre vågar stå för den jag är eller kanske mera HUR jag är.

Jag är från en liten stad och jag vet hur det är att sticka ut och synas. När jag var yngre stack jag kanske ut på mer än ett sätt och ibland handlade det givetvis om att dölja den dåliga självkänslan. Om att få bekräftelse. Men inte alltid. Jag har bara alltid tyckt om det som kanske är lite mer än det vanliga.

Jag var 15 år och började använda glasögon för att jag tyckte det var snyggt. Då sågs det som lite konstigt. Jag har alltid älskat att bära hatt och huvudbonader av alla de slag. Inte för att jag ville att folk skulle titta utan bara för att jag tyckte det var fint. Att jag var fin i det. Punkt slut.

Idag är jag äldre och mitt bekräftelsebehov har faktiskt lagt sig rejält. Men jag tycker fortfarande om att klä mig i det som kanske inte är så vanligt. För vissa. I jämförelse med vissa är jag en grå mus men för vissa andra är jag en påfågel som hela tiden ska kalla på folks uppmärksamhet. Men det är ju inte riktigt så. Jag vill ju ha den där hatten, den där klänningen eller gamla pälsen för att jag tycker jag är fin. Av precis samma anledning har jag olika mönster på mina ben på bilderna ovan. För att jag dels tycker det är fint, och dels lite roligt och annorlunda. Det är JAG!

Men... senaste tiden har jag gjort rejäla avkall på allt det där. Jag tänker en gång extra när jag är på det där humöret och vill klä mig i något som kanske är lite annorlunda. För jag bryr mig för mycket om vad andra tycker. Eller näe... egentligen bara vad EN tycker. Det hämmar mig. Gör mig lite obekväm och ibland faktiskt lite ledsen. Jag vill ju vara JAG.

Ibland har jag fått höra att jag hela tiden måste stå i centrum. Att jag alltid måste sticka ut och synas. Och jag vet inte riktigt hur jag ska förklara att det inte riktigt är så. Jag är lite som PIPPI. Hon klädde sig inte i för stora skor och hade flätor som stod rakt ut för att hon ville att människor skulle se henne. Hon hängde inte upp och ner i taket eller skurade golven med borstar på fötterna för att hon ville stå i centrum utan hon gjorde ju allt det där för att det vara HON. 

Och jag vill inte behöva känna så här. Jag vill kunna vara mig själv utan att behöva tänka på att någon tycker jag är konstig när jag är eller klär mig på ett visst sätt. Det är ju JAG!

Jag försöker idag vara så vanlig jag kan för att inte sticka ut för mycket. Det jag har på mig på bilderna ovan skulle jag nog inte ha idag för jag hade säkert fått en kommentar som tydde på *vad har du på dig*

Idag får jag nöja mig med att titta på andra som klär sig precis som jag skulle vilja. Och det finns en tjej som jag ständigt kikar in hos och drömmer mig bort. Jag skulle kunna klä mig som henne varje dag och jag har säkert massor i min garderob som påminner om det hon bär i olika kreationer.
Ni hittar henne HÄR!

Vem vet. År 2013 kanske blir året då jag tar tillbaka min stil och skiter i vad andra tycker!

9 kommentarer:

Sebastian sa...

Det är klart du ska få klä dig i det du trivs i.
För även om du sticker ut och avviker från "normen" så är det ju ändå stil i det du tar på dig.

Kram vännen.

Pettiwoman sa...

Jag FÅR klä mig som jag vill. Det är mer min känsla att det inte alltid uppskattas.

Pettiwoman sa...

Och tack vännen givetvis =)

Kram

Anonym sa...

Petra, jag skrev wow när jag såg denna bild första gången. jag tänkte: VILL HA!!!!! är du på säljarhumör nån gång vill jag be att få första tjing på ovan kreation =))!!jag tror det handlar mycket om dagsformen, vad man tar på sig eller inte. För mig är detså i alla fall. Försök hitta tillbaka till det som är du, analysera mindre. men gud vad jag känner igen mig i det du skriver. Kram...//Lena

Pettiwoman sa...

Haha ja jag kom ihåg det Lena och jag tänkte på dina ord när jag la upp dessa två bilderna =)

Tack snälla du!

Kram

Anna sa...

Jag tycker definitivt att du ska klä dig som du vill, inte bara kanske: GÖR DET! Ingen annans business vad du har på dig ju. Håller med dig om bloggen du tipsade om, gud vad cool hon verkar! Jag ska följa den bloggen nu!

Pettiwoman sa...

Tack Anna. Ska verkligen ta till mig det. 2013 ska bli MITT år =)

Ja visst är hon cool =)

Kram

Anonym sa...

Du har alltid varit egen och följt ditt eget huvud. Det var jag som mamma tacksam över när du lät bli att börja röka trots alla påtryckningar i från kompisar. Likadant när du "findrack" martini
när dom andra kanske "söp" på öl o hemkört.Då brydde du dig inte om vad andra tänkte o tyckte utan stod på dig. Fortsätt med det.
Hur mycket du än ändrar dig så finns det alltid någon som inte är nöjd, då är det bättre att du är nöjd och trivs hela tiden.
Din mamma

Pettiwoman sa...

Det var den finaste kommentar jag fått på länge =)

Det är tur jag har dig mamma som älskar mig oavsett hur jag är eller hur galet jag än gör.

Älskar dig så!!!