torsdag 23 februari 2012

Om att hålla på orden

Så är det ju det där med att allt fortfarande är så nytt. Att jag befinner mig i en situation där jag många gånger inte riktigt vet hur jag ska bete mig. Inte bara det nya i att befinna mig i en relation med en man jag älskar högre än något annat utan att vi fortfarande lär känna varandra och lär oss hur vi är och hur vi vill ha det. Och osäkerheten finns kvar där precis som i början. Känslan av att inte våga ta någon eller något för givet eller att det många gånger kan vara svårt. Och våra vardagar ser ju så annorlunda ut och där jag har all tid för tankar, saknad och grubblerier har han fullt upp med sitt. Så hur gör man?

Den där känslan finns där ofta. Att jag är den som saknar mest, den som älskar mest men egentligen vet jag ju att det inte är sant men att vi kanske uttrycker det olika. Att mitt behov av att få det bekräftat kanske är större än hans. Och jag vet också att sånt där minskar med tiden även om jag önskar det var tvärtom. Jag ser tecken på att det fanns mera av det där när allt var nytt och kanske det är så det bara är. Men för mig är det inte så. Jag känner stark längtan lika ofta nu som då. Jag känner viljan att säga honom de där stora orden nästan alltid när vi ses eller hörs på annat sätt. Men hur ofta ska man säga som det känns? Hur ofta är inte för mycket och förlora de där orden sitt värde då?

Och jag kan sakna det. Längta efter att få höra att han känner som jag. Och någonstans där bestämmer jag mig för att ge honom tid att känna allt det där. Liksom ge honom ett litet försprång. Att han inte bara behöver svara tillbaka likadant utan att jag kan få höra det först. Kanske är det dumt. Kanske det inte är så man gör men jag gör det ändå. Inte på pin kiv utan för att jag vill ge honom en ärlig chans. Och jag väntar ut honom och han vet ingenting. Han märker det kanske inte ens. Att jag inte längre talar om när saknaden är stor. Att jag inte visar min längtan eller hur stark min kärlek är eller frågar honom om nästa gång vi kan ses. Och det är svårt. För ofta bulltar hjärtat hårt och jag vill säga honom det. Att jag saknar honom. Att jag älskar honom så. Men jag är tyst. Ger honom en chans. Och dagarna går. Blir veckor och jag kämpar med att vara tyst. Pratar om ditt o datt och skriver godnatt.

Därför gör små tecken mig glad. Att han uppmärksammar när jag glömmer ett godnatt. Och jag ler och tänker att han borde kanske förstå att det är så det känns för mig. När jag saknar allt det där som fanns så mycket förr.  Men jag vet inte vad som är rätt och fel. Jag vet inte hur man gör. Och kanske det inte finns något rätt och fel.

Hur ofta säger ni allt det där?

7 kommentarer:

Lisette sa...

Sådant är svårt. Att veta vad som är lagom, var balansen mellan för mkt och för lite är.. Jag tror det är olika för alla människor. Själv har jag en tendens att som du ge mkt! Bekräfta mkt, för kärleken i mig är så överväldigande att den hela tiden bubblar över. Men jag har dessvärre märkt att jag vissa gånger ha "skrämt" - Men de gånger jag hållit tillbaka, hållit känslorna inne så har jag skämt, tappat dem ifrån min krok. För min del ska jag nog bara fortsätta med det som gör mig, jag. Alltså bekräfta och älska. Alltid finns där någon som vill älska mig för den jag är. - Som uppskattar mitt bubblande jag. Men vi måste komma ihåg, att alla är inte som "jag" alla upplever vi känslor olika och uttrycker dem annorlunda. Vi måste lära oss uppskatta deras sätt att säga "jag älskar dig" - vårat sätt, är inte alltid rätt.

J. sa...

Varje kväll när vi godnattringer. Ibland när vi sover hos varann, men då behövs det inte sägas, då bara är det. Ibland om det känns extra extra mycket så säger vi det :) Men alltid i telefon. Oftast precis samtidigt.

Pinglan sa...

Det är fasen inte lätt det där! Men försök att inte analysera så mycket. Det kommer nog äta upp dig annars! Gör det som känns bäst och vill du säga det så GÖR!! Så du inte ångrar att du inte vågade...

MEN jag är ju fortfarande singel så du kanske inte ska lyssna på mig..

Kram

Anonym sa...

Lite pepping!

http://relationsproffset.se/2012/02/23/hur-ofta-skickar-du-sota-och-peppande-sms-till-din-dejtpartner/

Pettiwoman sa...

Tack söta ni för kloka ord. Och som sagt... det finns nog inget facit men nog kan jag tycka ibland att han borde tänka till lite =)

Kram på er!

Anonym sa...

Ouch! Det är ju alltid svårt att komma med råd till en så rutinerad tjej :-) Går jag till mig själv (väääldigt passionerad man runt 40 år) vet jag att jag helt stämmer in i texten till låten "You can't hurry love."

När någon kvinna i min omedelbara närhet försökt "hjälpa kärleken på traven" slutar det alltid på samma sätt - jag går helt i baklås och kärleken vissnar istället för spirar. Kärleken måste ju vara helt fri för att kunna trivas och blomstra. Annars upplever jag att man lätt hamnar i en krav- och skuldsituation som bara blir förödande.

Även jag har ett stort bekräftelsebehov och formligen bubblar av kärlek, men för mig handlar kärlek om att ge, ge och åter ge. Kan man leva efter det uppstår inte något tomrum om ens partner inte bekräftar en eller svarar på samma kärleksfulla sätt som man själv valt att uttrycka sig.

Ge kärleken tid och låt den vara så fin och vacker som den är på egen hand. Slutligen vill jag passa på att säga att jag blir så glad när jag ser att du mår bra igen!

Pettiwoman sa...

Anonym det var mycket kloka ord och jag ska ta till mig det i massor.
Vet att jag har en del att jobba på.

Och tack för omtanken om mitt mående =)

Kram