tisdag 12 februari 2019

Kompis...

Första gången han kommer in i butiken har han med sig en tjej och de går runt och diskutera val av färger på sammetsgardiner och det slutar med att de lånar med sig några typprover. Nästa gång han kommer är det för att lämna tillbaka proverna och då är han ensam. Jag reflekterade knappt över honom första gången han var in eftersom jag tog för givet att det var hans flickvän han hade med sig och då lägger jag oftast inte ner energi ens på att fundera på om killen är snygg. Upptagna killar har jag haft min beskärda del av...

Han berättar att han köpt andra gardiner... på nätet... och jag kan inte låta bli att ge honom en öppen gliring om att han inte ska gnälla sen när vi butiker får slå igen. Han ser plötsligt skamsen ut och lovar att han kommer köpa mycket annat i min butik.

Han dröjer sig liksom kvar... går runt och beundrar alla saker. Berömmer mig för vilken fin butik jag har. Och det är nu jag börjar reflektera över hur snygg han är. Hans ögon liksom gnistrar... de har en isig blå färg och man sugs liksom in i den där blicken.  Han har mörk skäggstubb och när han tar av sig mössan för att klia sig i pannan ser jag hans bångstyriga mörka kalufs. En sån där man gärna skulle dra fingrarna genom. Och jag börjar bli lite nyfiken.... och efter att ha ställt några oskyldiga frågor och skojat lite med honom får jag veta att han är singel och att han har bott utomlands i några år men nu flyttat hem igen och håller på att inreda sin lägenhet.

Han kommer tillbaka.... vi pratar inredning och det slutar med att jag helt plötsligt har lovat att lägga upp hans sammetsgardiner. De han inte ens köpt hos mig. Och jag som har tummen mitt i hand. Han betalar givetvis även om jag gör klart för honom att jag har svårt att ta betalt och helst av snygga killar.

Och så ses vi ute på krogen. Jag vill inte visa att han har påverkat mig så jag håller mig på avstånd. Vi pratar och jag ser att det inte saknas kvinnliga beundrare runt honom. Så klart.... han ser bra ut, är rolig att prata med men framför allt gör den där blicken vilken kvinna som helst knäsvag. Och så gillar han tydligen att dansa men det berättar han nån dag senare när vi pratar om vår gemensamma kväll ute.

Jag tycker det är svårt. Kan inte läsa signaler och är rädd jag övertolkar eller feltolkar så jag försöker att bara vara trevlig och sval men ändå mitt vanliga skojiga och oskyldiga flirtiga jag. Den jag är med alla mina kunder. Han kommer förbi igen.... och han är så enkel att prata med. Och så lovar jag att fixa klart gardinerna samma dag. Han skriver på kvällen och är så glad för nu har han fått hem lite nya möbler och vill så gärna få upp gardinerna. I KVÄLL säger han.... Så jag står med hans gardiner i timmar så jag varken hinner äta eller att gå ut med hundarna. När han senare kommer förbi för attt hämta gardinerna har han arbetskläder på sig, kepsen neddragen över den mörka kalufsen och de där ögonen tindrar av glädje över hur bra gardinerna blev. Och han är så förbannat nonchalant snygg...

Han tittar sig omkring i min lägenhet med stora ögon och berömmer hur mysigt jag har det. Och vi fortsätter att prata inredning.... som sen går över till allt annat och jag tänker på hur lätt det är att prata med honom. Och hur fin jag tycker han är men försöker slå bort det... Men så måste han gå hem för att han är trött och vill bli klar hemma men säger att han gärna vill dricka vin och fortsätta prata någon gång.

Jag tar med hundarna ut och följer honom en bit på vägen hem. Det är nästan lite komiskt men han bor på samma innergård där jag bodde med mitt ex.. där exet bor kvar. Från vårt sovrumsfönster såg vi ner till hans balkong. Och han vill att jag ska komma dit när han är färdig. Han vill så gärna visa upp sin lägenhet och säkert ha tips från ett inredningsproffs som mig. Och jag gör det så gärna..... för att han är så snäll... och go på nåt vis... och snygg...

Han skriver senare på kvällen och berättar att gardinerna blev perfekta och så avslutar han med att skriva; God natt och sov gott kompis...

K..o...m...p...i...s

Jag är gärna hans kompis. Jag får helt enkelt göra som jag brukar när jag träffar nån som är lite för bra för att vara sann. Påminna mig om att JAG inte är tillräckligt bra. Jag är ju bara en... kompis.

Så kommer han idag igen. Fortfarande lika glad... lika snygg.... lika lätt att prata med. Och jag lovar mig själv... visa ingenting. Håll dig bara sval..... jag vill inte skrämma iväg honom. Jag vill ju vara en bra... kompis.


1 kommentar:

Anonym sa...

KAN också vara en inledning för att inte vara för ’på’. Han kanske också blivit bränd, och/eller inte alls vet/är osäker på vad DU vill.
Take it slow, det kanske visar sig gå asbra, vem vet?

Hur som; Efter allt du gått igenom, ingen stress eller hur?

Allt kommer bli bra.
Och allt kommer bli precis som det ska vara. :)

Kram o lycka till! ;)

O.