torsdag 28 juli 2011

Om skillnaden!

Ibland önskar jag att jag hade svaret. Att jag kunde förstå eller att jag visste vad det är som gör skillnaden. Skillnaden att vakna på morgonen av en mjuk och skön känsla i bröstet eller att vakna med en klump av oro i magen. Men jag vet inte!

De dagarna vet jag exakt hur dagen ska bli. Jag känner det redan när jag vaknar på morgonen och det är då jag bara vill ligga kvar, dra täcket över huvudet och fortsätta sova bort dagen. Helst vill jag att det ska regna ute. Det där underbara regnet som är som balsam för själen. Det som sköljer bort alla spår av oro och ångest och bara låter mig få vara lugn och skön.

Men jag måste gå upp. Och det regnar inte. Det är ett sånt där väder som varken är det ena eller det andra. Ungefär som jag känner mig. Som ingenting. Bara tom. Med endast en klump i magen.

Fast jag vet också att det är då jag själv måste bestämma mig för hur dagen ska bli. Jag väljer att må bra eller dåligt. Det är bara det att jag inte vet hur jag ska göra. Jag är inte kapabel att kunna vända den där känslan. Jag har redskapen men jag är inte stark nog att använda de. Förnuftet vet. Men kraften är inte stark nog.

Och jag funderar än en gång. Vad är det som gör skillnaden? Vad är det som avgör med vilken känsla jag ska vakna?

Jag vet faktiskt inte...

2 kommentarer:

Frk Johansson sa...

Känner igen det du skriver allt för väl. Man väljer hur dagen ska bli delvis men man kan inte vara stark varje gång detta inträffar... jag lovar, dina frågetecken och känslor växer dit som det är menat..

Pettiwoman sa...

Jag hoppas det vännen!

Kram